Tuesday, March 1, 2011

NAK KURUS!!!!!

woi woi sape x nak kurus? Unless la kalo awk tu dah keding. ^^ Saya nak kurus sbb nak sehat nak muda sentiasa ( wlpn saya sedar saya muka tua ) nak bergaya ( tp xla berlebihan) nak bg sedap mata mak bapak adik beradik kawan2 memandang.ahhh poyo! Dari dulu niat ada tapi x nak usaha. malas malas malas...

skrg berat tetttt pastu nak turun bg 15 kg smpai tetttt..ok berat adalah rahsia perempuan plg utama selepas rahsia relationship status dia.wakakaka. Tapi org ckp saya xde la gemuk tp hakikatnya.uhuk2..dah naik 4/5 kg okeh since raya aritu.ni sume pasal dah penat diet dlu2.poyo je nak diet nak bg sume macik2 pacik2 jiran sepupu sepapat sume tegor kata ko dah kurus.ahhh skrg xde lg alasan tu.skrg da besar da taw cmne nak jaga kesihatan.

Hari ni dokter nak cerita pasal beberapa jenis diet dan bentuk2 badan yg sinonim dgn org2 bertubuh besar mcm saya. Badan utk org ehem2 gemuk XP ada 2 jenis.Ni yang saya taw je la. Apple and Pear!

ni contoh gambar : 

anda yang mana? saya yang tetttt...ah malu lagik >.<

Dulu2 saya penah kurus sekejap.Pastu nak exam dia x bole study kalo perut lapar so x diet la..Ape ini diet? Diet bg saya,awk makan ikut proportion piramid makanan? bkn piramid Giza.Kalo ikut piramid Giza patut la gemuk kan kan? ok memain jek ^^ Ada setengah org diet ni untuk kuruskan badan.Bagi saya,saya terima dua2 sbb kalo awk makan ikut piramid makanan then automatik nnt badan awk pun sihat.Oh badan sihat mana gemuk.Orang2 kalo ckp badan kau sihat la..maksudnya dia doakan awk sihat.Mana ada badan org gemuk dalaman sihat.Skrg saya takut sangat kalo gemuk2 dpt penyakit senang taw x? 

Ada beberapa jenis diet.

1.Diet ikut produk.Haaaa tang ni cek nak habaq lah kan mmg femes.Lagi2 doktor Rozmey hak mai from Jitra nuu..I bukan nak komen pape bcoz it depends on how ur body can respond to it.Ada la testimoni hat turun 10-20kg..ada hat x turun (ni bkn testimoni paper metro,ni kwn abg cek mai dok cita). Tapi kan,org hat amek menda ni kena jaga makan jgk.Just JM5 as a booster to enhance ur weight loss. Lagi 1 ramai dok sebut Herbalife.Ok hat ni cek suka la jgk sbb dia produk nak kurus,maintain & naikkan bdn hg.Serba boleh org ckp la.Lgpn dia bole provide nutrisi untuk badan.Bagus tp produk bgus2 ni mahal la oiii.

2. Diet kurang kalori.Org ni dia makan ja nasi lauk minyak tp dia kontrol dia pnya kalori.Of course la kalo berminyak2 ni dia kurang sikit makan.Nama pun diet.hahaha.Diet ni bagus sbb dia makan ikut piramid makanan.Sayur ayam ikan suma cukup! okie cek suka XD Progress depend dekat org tu.Kalo dia bersenam lg cepat la.Kalo x lambat cikit.eh2 tapi ada jgk org yang x bersenam cepat jgk.Dah ckp td badan org lain.Mungkin cells badan dia terkejut cikit.hehehe

3. Diet low carbs high protein.Selalu muscle builder or athlete je yg consume diet cmni.Tapi skrg sume pun diet cmni sbb dorg ckp lg cepat.Kalo hang eksesais cepat la kot sbb hang dah provide protein banyak then hg bina lg muscle lg cepat bang oiii..Tapi hang jaga2 cikit sbb protein ni mmg la baik tp kalori dia banyak la jgk.Cuma dia x convert jd fat tu je.Baik x? Ohh org ada penyakit buah pinggang kena mintak nasihat dokter dlu *eh bukan saya la* hikhik

3. Diet Atkins.haaa diet ni dia low carbs but high fat.Reasons dia spnya badan hang tu kenal fat jah.so akan digest fat2 n fat2 yang terselit bwh kulit skali.FYI,fat metabolism sgt lambat taw.Kalo x mkn carbs or low intake of carbs,bdn akn process glycogen bagi perabes,then kalo dah abes glycogen dia amek lak protein so hg keding2 xdak muscle ketui2,kalo abes gak protein dia baru nak amek fat.Padahal kit nak buang fat tu cpt2 kan? Saya penah jmpa org amalkan diet ni and congratz to him coz dia berjaya.Alhamdulillah.

4. Diet puasa. Ni lebih kurang mcm 2 in 1.Hang buat pahala smbil hang pasang niat nak kuruih.Haaa dgn syarat hang x melantak la time bukak posa.Salu diamalkan oleh perempuan2 dan ada jgk lelaki2 :) Mmg kurus tapi 50% je maintain pastu.X caya tanya la jiran hang.hehehe.besa la time raya mmg mknn free byk.Kalo fat free jgk xpe la kan.Ni minyak2 sume.Dah besar ni baru saya sedar yang mknn Malaysia penuh dgn santan,minyak etc etc.Tapi sedap wooo~~ XDDD Tah ape2 la saya mkn dlu2 smpai gemuk cmni..hukhuk

okie tu je lesson utk arini.Kalo nak details pegi google.Kot2 la saya salah cakap or trtinggal point penting.Saya lepas ni nak amalkan diet high protein.InsyaAllah.ingat2 15 kg weiii..bkn ciput dowh. *cries* sekian :)

No comments:

Post a Comment